Inspiratiebronnen

Iedereen heeft  bronnen waardoor hij of zij geïnspireerd wordt. Hieronder staat een, beperkte verzameling van managementboeken die mij inspireert bij mijn professionele activiteiten. Ik nodig iedereen uit om hieronder eens te grasduinen. Nieuwe aanwinsten in mijn boekenkast zal ik hier regelmatig bijzetten. Een overzicht zonder afbeelding van de omslag en de beschrijving van het boek vindt u bij literatuurlijst. Alle hier genoemde boeken zijn verkrijgbaar bij Managementboek.

MBA in één dag – het boek

MBA in 1 dag

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Ben Tiggelaar, Joël Aerts
Een frisse bik op de beste ideeën van de belangrijkste managementdenkers
Handige samenvatting van de belangrijkste theoriën op het gebied van business, leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering. Een must have voor entrepreneurs, ondernemers, professional, managers en adviseurs. Alle  bekende managementdenkers komen aan bod. Hun meest inspirerende ideeën,  superscherp samengevat en glashelder geordend. Met tal van voorbeelden,  checklijsten en praktische tips.
Het boek is gebaseerd op het spraakmakende seminar MBA in één dag, waar al meer dan 14.000 leidinggevenden aan deelnamen. Een unicum voor Nederland!
Meer weten over het boek MBA in één dag?

Business model generatie (Nederlandstalig)
Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers

BMG-ned

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen – of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.Dit boek is de vertaling van het succesvolle boek ‘Business Model Generation’, dat eind 2009 verscheen. Het unieke van het boek is dat alles wat u als lezer moet weten, snel, eenvoudig en in een visueel format wordt overgebracht. Voorbeelden worden in plaatjes gepresenteerd en de inhoud is aangevuld met oefeningen en workshopscenario’s voor direct eigen gebruik.
Meer weten over Business Model Generatie?

Visuele meetings
Hoe graphics, post-its & idea mapping het groepsproces kunnen transformeren

Visuele meetings

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

David Sibbet
Als mensen visueel werken hebben ze betere ideeën, nemen ze betere beslissingen en zijn ze gemotiveerder om resultaten te behalen. ‘Visuele Meetings’, een 21ste-eeuwse gids voor het gebruik van de nieuwste technieken voor visueel denken met groepen en teams, biedt je een schat aan tools en trucs om creativiteit, samenwerking en baanbrekend denken los te maken.
– Gebruik grafische vastlegging, visuele planning, storyboards, idea mapping en andere technieken – Geef betere presentaties zonder terug te vallen op powerpoint – Zet grafische afbeeldingen en visualisatietools in voor advieswerk en verkoop – Gebruik behalve papier en whiteboards ook tablet-pc’s, iPads en andere nieuwe mediaplatforms – Maak al je meetings interessanter en productiever – Verbeter persoonlijke en virtuele groepsbijeenkomsten – En nog veel meer…
Meer weten over Visuele meetings?

De blauwe oceaan –   Creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten

Blauwe oceaan

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

W. Chan Kim, Renée Mauborgne
Bedrijven hebben altijd groei gezocht in concurrentievoordeel, meer marktaandeel en/of differentiatie. In de toekomst zullen volgens Chan Kim en Renée Mauborgne deze en andere aspecten van concurrentiestrategie geen winstgroei meer opleveren.

‘De blauwe oceaan’ is de neerslag van hun ideeën over concurrentie en de toekomst van het bedrijfsleven. De auteurs beargumenteren dat concurrentiestrijd alleen nog maar leidt tot een bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien vechten voor de creatie of ontdekking van nieuwe, onontgonnen marktgebieden: blauwe oceanen. Deze vorm van waarde-innovatie kan een voorsprong van meer dan tien jaar op de concurrentie inhouden. De tot de verbeelding sprekende, uitgewerkte voorbeelden in dit boek zijn onder meer Cirque du Soleil en JCDecaux. ‘De blauwe oceaan’ is gebaseerd op analyse van 150 grote en kleine bedrijven die een dergelijke strategische waarde-innovatie realiseerden. Kim en Maubrogen hebben deze analyse omgezet in een degelijk, bondig betoog met concrete aanbevelingen om blauwe oceanen te ontdekken of te ontwikkelen.
Meer weten over De blauwe oceaan?

Drive –  De verrassende waarheid over wat ons motiveert

Drive - Pink

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Daniël H. Pink
Vergeet alles wat u weet over hoe u mensen moet motiveren, het zit anders dan u dacht. In dit nieuwe boek van Daniel Pink is sprake van een paradigmawisseling. Het geheim van goed presteren en van plezier en zin in je leven en werk is de diep gevoelde behoefte om ons eigen leven te bepalen, nieuwe dingen te leren en te creëren en bij te dragen aan zinvolle zaken: de intrinsieke motivatie. Pink beschrijft heel duidelijk wat er scheef zit tussen de wetenschappelijke inzichten en dat wat wij in onze organisaties en thuis nog elke dag doen als het gaat om mensen motiveren. De oude manier van belonen en straffen werkt helemaal niet meer voor de meeste taken die we uitvoeren. Mensen raken minder betrokken bij wat ze doen, erger nog, ze leveren slechtere kwaliteit af. Kijk maar naar de bonuscultuur bij bedrijven.
Pink neemt ons mee op een reis langs bedrijven, ondernemers en wetenschappers.
Meer weten over Drive – de verrasende waarheid over wat ons motiveert?

Appreciative Inquiry – Het basiswerk

AI-basiswerk

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Frank Barrett, Ron Fry, Herman Wittockx
Vandaag de dag kunnen we op basis van het heden de toekomst niet zomaar meer inschatten of voorspellen. Dat is het gevolg van trendbreuken op sociaal, religieus, spiritueel, financieel, ecologisch en economisch vlak. De huidige situatie biedt ruimte voor en creëert zelfs nood aan fundamenteel anders denken over organiseren, leiderschap, samenwerken en samen leren. Appreciative Inquiry biedt een waardevol alternatief. De afgelopen twintig jaar groeide A/I uit tot een van de meest succesvolle benaderingen om verandering te creëren. Succesvol omdat deze aanpak tot blijvende, zichzelf versterkende resultaten leidt met een impact op het hele systeem. Dit boek is een introductie op de theorie en praktijk van Appreciative Inquiry en bevat de oorspronkelijke concepten, doorspekt met Europeese accenten. Ron Fry, Frank Barrett en Herman Wittockx stonden mee aan de basis van de ontwikkeling van de methode en laten zien hoe Europese organisaties vanuit de A/I-benadering begeleid werden om hun droom werkelijkheid te laten worden.
‘Appreciative Inquiry’ bevat naast theorie- en praktijkillustraties ook een heleboel praktische tips om zelf aan de slag te gaan.
Meer weten over Appreciative Inquiry – het basiswerk?.

 Start with Why (Engels) How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action  

Start with why

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Simon Sinek
De meest invloedrijke leiders hebben toch iets gemeen. Ze denken, communiceren en doen dingen op precies dezelfde manier, die manier is precies het tegenovergestelde van wat de rest doet. Simon Sinek deed onderzoek naar dit fenomeen en biedt een krachtig raamwerk om uw leiderschap te verbeteren en uw organisatie, beweging of medewerkers zo naar een hoger plan te tillen. En dat begint met de vraag: ‘Waarom doen we dit?’

Meer weten over Start with Why?

 

We hebben er zin in! – Hoe dan?

Zin in

Bestellen?
Klik op de afbeelding

Hans van der Loo
Een goed boek van Hans van der Loo over zingeving en de energie die mensen en organisaties daar van c.q. uit kunnen krijgen.Naast een stevige theoretische basis bevat ‘We hebben er zin in!’ een aantal eenvoudige principes om de slagkracht van uw organisatie te vergroten, vanuit een positieve drive!
Hoe dan?:
Zo dus:
– Aandacht in plaats van automatismen
Positieve verbinding in plaats van negativisme
– Ambitie in plaats van
aanpassing
– Gedrevenheid in plaats van passiviteit.
Zin is een gigantische,
maar dikwijls onderschatte energiebron. Wanneer u er zin in hebt, bent u aandachtiger op ontwikkelingen in uw omgeving. Dan bent u positiever gestemd en gaat u eerder verbindingen met anderen aan. Dan bent u sneller geneigd om een zelfgekozen ambitie te verwezenlijken. En dan gaat u met meer gedrevenheid aan de slag.
In dit boek geen zware kost of zweverige praatjes. Naast een stevige
theoretische basis bevat ‘We hebben er zin in!’ een aantal eenvoudige principes om de slagkracht van uw organisatie te vergroten. Een zinvolle gids voor iedereen die in beweging wil komen om beter te presteren vanuit een positieve drive!
Meer weten over We hebben er zin in! Hoe dan? Zo dus!

Corporate Effectuation – Wat managers kunnen leren van ondernemers!

Effectuation cor

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Thomas Blekman
De steeds sneller veranderende wereld vraagt om strategische flexibiliteit en actie. De toekomst laat zich niet meer voorspellen, daarvoor is de wereld complex en te zeer verbonden. De vraag is hoe u de uitdagingen het hoofd blijft bieden en steeds succesvol kunt blijven ondernemen. U moet uw eigen toekomst creëren… Maar hoe? Dat kunnen we vanaf nu leren van ervaren ondernemers. Saras Sarasvathy onderzocht, onder toeziend oog van de Nobelprijswinnaar Herbert Simon, hoe ondernemers te werk gaan. Ze ontdekte vijf succesprincipes die steeds weer terugkomen in succesvol ondernemerschap en haaks staan op hetgeen ons is geleerd: de principes van ‘Effectuation’:
– Het Bird in hand principe
– Het Affordable loss principe
– Het Crazy quilt principe
– Het Lemonade principe
– Het Pilot in the plane principe.
Meer informatie over Corporate Effectuatiuon?

Management van het onverwachte – Wat je kunt leren van high reliability organizations

mngmt-onverwachte

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Karl Weick, Kathleen Sutcliffe
In dit boek tonen Karl Weick en Kathleen Sutcliffe de lezers hoe zij flexibel kunnen reageren op onverwachte uitdagingen en hoe zij de ontregelende effecten van verandering kunnen minimaliseren door het gebruiken van zingeving, stressreductie, migratiebeslissingen en labeling. Met het introduceren van het krachtige nieuwe concept van ‘Mindfulness’, zetten de auteurs de vijf kwaliteiten van de bedachtzame organisatie uiteen, alsmede de benodigde organisatorische vaardigheden om die te bereiken. Elk concept wordt verduidelijkt in tot de verbeelding sprekende case studies van organisaties die de bedachtzame praktijk belichamen.
Meer informatie over Management van het onverwachte?

 

Bla Bla Bla – Wat te doen als woorden niet werken

Bla-bla-bla

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Dan Roam
In Dan Roams eerste veelgeprezen boek,’The Back of the Napkin’, leerde hij lezers hoe ze problemen kunnen oplossen en ideeën verkopen door eenvoudige tekeningen te maken. Nu bewijst hij in ‘Bla bla bla’ dat “Vivid Thinking” zelfs nog effectiever is.
Deze techniek combineert ons verbale en visuele brein, zodat we sneller kunnen denken en leren, lesgeven en onze collega’s inspireren, en ideeën op een geheel nieuwe manier kunnen waarderen en uitwisselen. Roam laat zien dat iedereen deze systematische aanpak kan toepassen, van linkerhersenhelfttypes die een hekel hebben aan tekenen tot rechterhersenhelfters die een hekel hebben aan schrijven.
Dit is niet gewoon een boek over het verbeteren van communicatie, presentaties en ideevorming: het helpt je bla-bla-bla voorgoed uit je leven te bannen.
Meer informatie over Bla Bla Bla – wat te doen als woorden niet werken?

Veranderdiagnose De onderstroom van organiseren

Veranderdiagnose

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Rob van Es
Winnaar van Managementboek van het Jaar 2009
Uit het juryrapport ‘De keuze van de jury viel op dit boek, omdat dit in de ogen van de jury het meest vernieuwende en verfrissende boek van het afgelopen jaar is geweest. De actualiteit is bovendien zeer hoog omdat er een behoorlijke behoefte is voor een andere wijze van veranderen.’ Driekwart van de verandertrajecten mislukt. De reden? Veel veranderaars kijken wel, maar zien weinig. ‘Veranderdiagnose’ biedt daarom op een bijzondere wijze een inleiding tot de organisatiediagnostiek: via kunstvormen. Het boek legt door middel van kunstvormen bloot waar het in het diagnosticeren meestal fout gaat. Rob van Es maakt u wegwijs in het stellen van de veranderdiagnose aan de hand van 26 schilderijen en litho’s, 19 films en 11 gedichten. Door het ontleden van bijvoorbeeld een schilderij of gedicht leert u te kijken naar alle onderdelen van het kunstwerk en dus ook van de organisatie. Dit resulteert in een helder model, dat u meteen in de praktijk kunt toepassen.
In ‘Veranderdiagnose’ komen onder meer de volgende aspecten aan bod: – de begrippen bovenstroom en onderstroom; – verandervraagstukken van onderen aanpakken; – de acht metaforen van Gareth Morgan bewerkt; – inzoomen en uitzoomen op de organisatie; – het reconstrueren van het draaiboek van de organisatie.
Citaten uit dit boek
Wie anderen in beweging wil brengen, zal moeten uitgaan van hun beleving van de werkelijkheid.
Serieus leren betekent op systematische wijze je eigen feedback organiseren.
Op het toneel wordt een steeds strakkere regie gevoerd, terwijl de coulissen op instorten staan.
Meer weten over Veranderdiagnose?

Harvard Business Review on Rebuilding Your Business Model (Engels)
Expert advice on business model innovation from Harvard Business Review

HBR-rebuilding-BM

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Renée Mauborgne, W. Chan Kim, Chris Zook, e.a.
Herzie uw strategie en businessmodel en profiteer van extra groei. Als u zelf geen tijd hebt om dat te doen, biedt deze bundel u best practices van een keur van auteurs.
Deze bundel bevat 10 bijdragen van bekende strategische denkers. Ze gaan in op vragen als: Hoe kan ik mijn bedrijf en businessmodel winstgevender maken? Hoe ziet een goede concurrentiestrategie eruit? Wat willen mijn klanten? Zijn er trends die invloed hebben op mijn businessmodel? Is er technologie die binnen mijn businessmodel gebruikt kan worden?
Meer weten over Rebuilding your Businessmodel?

 

 

Ga met je sterke punten aan de slag! In zes stappen naar het optimale gebruik van je talenten

Sterke punten

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Marcus Buckingham
Met de bestsellers ‘Weg met alle regels’ en ‘Ontdek je sterke punten’ ontketende Marcus Buckingham de sterkepuntenrevolutie. Of het nu gaat om het bedrijfsleven, non-profitorganisaties of de overheid, iedereen is met zijn sterke punten bezig. En nu de revolutie in volle gang is, is het tijd om de belangrijkste vraag te beantwoorden:
Hoe gebruikt u uw sterke punten optimaal om het maximale succes te behalen?
De meeste mensen maken in hun werk nauwelijks gebruik van hun sterke punten. Met ‘Ga met je sterke punten aan de slag’ brengt u daar verandering in: ontdek met een stappenplan in zes weken hoe u met uw sterke punten het beste uit uzelf haalt. – Benut de vier ‘signalen’ om uw sterke punten te ontdekken. – Boek elke week vooruitgang door die werkzaamheden te doen die u sterk maken, en afstand te nemen van de dingen die u zwak maken. – Beklim de carrièreladder door op een prettige en effectieve manier uw sterke punten te tonen.
Het stappenplan en de oefeningen maken van ‘Ga met je sterke punten aan de slag’ een praktisch boek voor iedereen die vooruit wil. Ga met uw persoonlijk inlogcode naar www.simplystrengths.com om te kijken hoe krachtig uw talenten zijn.
Meer weten over Ga met je sterke punten aan de slag!?

Brein@work – Breinkennis voor organisaties

Brein-work

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Nina Lazeron, Ria van Dinteren
Het leren en ontwikkelen van de mensen is een belangrijke voorwaarde voor het succes van organisaties. Maar hoe leren mensen eigenlijk op hun werk en binnen hun organisaties? En hoe kunt u mensen stimuleren zich te ontwikkelen? Kennis over hersenen helpt ons om menselijk gedrag te beïnvloeden. Om prestaties te verhogen, stress te reduceren en leerblokkades weg te nemen.

Dit boek is het eerste boek dat de wetenschap van het brein én de praktijk van het werken in organisaties bij elkaar brengt. In dit boek zetten zo’n 40 bekende wetenschappers en praktijkmensen de belangrijkste breinprincipes die u in het werk kunt gebruiken op een rij. En er wordt met veel voorbeelden duidelijk gemaakt wat u hiervan zelf kunt inzetten. Voor uw eigen leren, voor het ontwikkelen van uw medewerkers en voor cursisten, zowel in het werk als tijdens coachinggesprekken.
Meer weten over Brein@work?

Hidden champions van de 21e eeuw
Successtrategieën van onbekende wereldmarktleiders

Hidden-champ

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Hermann Simon
In dit boek uit 2009 vraagt Hermann Simon wat Tetra aquariumbenodigdheden, Electro-Nite sensors en Nissha touch panels met elkaar gemeen hebben? Het zijn typische hidden champions; middelgrote, onbekende bedrijven (met een jaarlijkse omzet van minder dan vier miljard), die stilletjes en onopgemerkt wereldmarktleider zijn geworden in hun branche. Hermann Simon bestudeert deze hidden champions al meer dan twintig jaar en in deze opvolger van zijn wereldwijde bestseller ‘Hidden Champions’ onderzoekt hij de grote gevolgen die de globalisering heeft op deze bedrijven en hun opzienbarende internationale succes.

Aan de hand van analyses van meer dan duizend hidden champions onthult hij de overeenkomstige patronen, gedragingen en benaderingen die deze bedrijven succes en, in veel gevallen, wereldmarktleiderschap hebben gebracht, ondanks hevige concurrentie, financiële druk en constant veranderende marktomstandigheden. Hidden champions leren ons dat goed management betekent dat u veel kleine dingen beter doet dan uw concurrentie – rustig, vastbesloten, met overtuiging en doorzettingsvermogen.
Meer weten over Hidden Champions van de 21e eeuw?

Running Lean (Engels) – Iterate from Plan A to a Plan That Works

Running lean

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Ash Maurya
In dit inspirerende boek laat Ash Maurya u kennis maken met de strategie voor uw groeiende onderneming die nodig is bij het bereiken van “product/market fit”. Deze strategie is gebaseerd op Maurya’s ervaring bij het bouwen van een groot aantal technische en niet technische producten.
Door het boek heen bouwt de auteur op de ideeën en concepten van een aantal innovatieve methoden zoals Lean Startup, Customer Development en bootstrapping.
Meer weten over Running Lean?

 

 

Groeimodellen – Creëer nieuwe business

Groeimodellen

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Yousri Mandour, Kris Brees, Roy Wenting
Groei staat altijd op de agenda. Sommige ondernemingen willen groeien omdat ze graag de uitdaging aangaan, andere moeten groeien uit pure noodzaak. Maar hoe bereik je nog groei in een verzadigde markt, tijdens een economische recessie? Traditionele keuzes die u daarvoor ter beschikking stonden, met alleen de nadruk op klanten ofwel aanbod, voldoen niet meer voor deze tijd.
Het is tijd dat u uw businessmodel eens grondig onder de loep neemt. ‘Groeimodellen’ leidt u daarvoor van de inzichtelijke theorie van het Businessmodelwiel, langs twaalf nieuwe, effectieve strategieën. Denk bijvoorbeeld aan andere manieren van afrekenen met de klant, aan het slim inzetten van een netwerk van ambassadeurs, of aan het benutten van de innovatiekracht van businesspartners. De twaalf groeimodellen bieden u een breed scala van mogelijkheden om met uw businessmodel optimale waarde voor uw klant te creëren en zodoende succesvoller te worden.
Maar het blijft niet bij theorie. Elk van die twaalf strategieën wordt geïllustreerd door analyse van een verrassend en succesvol voorbeeld uit de actuele praktijk.Bovendien biedt dit boek u een gedetailleerd stappenplan waarmee u zelf in staat bent uw eigen model grondig te evalueren, met een nieuwe blik naar uw omgeving te kijken en te vernieuwen. En zo zelf nieuwe business te creëren.
Meer weten over Groeimodellen – Creëer nieuwe business?

The Lean Startup (Engels)
How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Business

lean-startup

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Eric Ries
De meeste starters mislukken. Maar veel van die mislukkingen zijn te voorkomen. ‘The Lean Startup’ is een nieuwe aanpak die wereldwijd aan erkenning wint en die de manier waarop bedrijven worden opgezet en nieuwe producten worden gelanceerd zal veranderen.
Meer weten over The Lean Startup?

 

 

 


Het waarderend werkboek –  Appreciative inquiry in de praktijk

Waarderend wb

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Robbert Masselink, Jelmer IJbema
Dit handige werkboek gaat in op het toepassen van Appreciative Inquiry. Het staat vol met praktische schema’s, oefeningen en tips voor het toepassen van Appreciative Inquiry (waarderend organiseren).Na de verschijning van het leerboek Waarderend Organiseren: co-creatie van duurzame verandering, over Appreciative Inquiry, ontstond al snel de behoefte aan een meer praktische uitleg van de ze relatief jonge veranderkundige methode. Dit werkboek is een receptenboek met daarin principes en de praktische toepassing van de methode, en dus een logisch vervolg op het eerste boek. De auteurs willen met dit boek de methode toegankelijk maken voor organisaties die te maken hebben met veranderingsprocessen. Verschillende practitioners van Appreciative Inquiry hebben een bijdrage geleverd in de vorm van hun favoriete AI-techniek. Hiermee krijgen de inhoudelijke hoofdstukken over de procesfasen van Appreciative Inquiry een extra dimensie en wint het boek aan variëteit.

Het voorwoord is geschreven door dr. Ben Tiggelaar; zijn credo “dromen, durven en doen” sluit zeer goed aan op het waarderend gedachtegoed van Appreciative Inquiry.

In het boek vindt u onder meer: ·een uitleg over de vijf stappen van het proces rond Appreciative Inquiry ·het toepassen van Appreciative Inquiry bij (waarderende) intervisie ·werken met beelddenken ·het vertellen van verhalen ·het inzetten van waarderend organiseren bij verschillende bedrijven en instanties (bijvoorbeeld ROC’s of multinationals)

Het boek is fraai uitgevoerd, full color met heel veel schema’s en praktijkvoorbeelden. De illustraties zijn van Luuk Poorthuis, die ook de bijzondere voorkant ontwierp. Een must-have voor de veranderkundige en al diegenen die zich bezighouden met de methode Appreciative Inquiry!
Meer weten over Het Waarderend Werkboek?

Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur

CWM-organisatie

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Robert Quinn, Kim Cameron
We leven in een turbulente tijd, waarin de enige zekerheid lijkt te bestaan uit verandering. In een hoog tempo doen zich nieuwe kansen en bedreigingen voor terwijl veel organisaties worstelen om tot de noodzakelijke verandering te komen. Het lukt ze maar niet die cultuuromslag te bewerkstelligen.
Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur schetst een theoretisch kader van verschillende typen organisatieculturen en gaat uit van Quinns wereldwijd beproefde concurrerende-waardenmodel. Aan de orde komen vragen als: – Welke klassieke typen zijn er? – Welke cultuur past het best bij welke organisatie? – Welke vorm van leiderschap hoort daarbij?
Met dit boek hebt u een compleet instrumentarium in handen voor het onderzoeken van zowel de eigen organisatiecultuur als de bekwaamheid van het management. Business goeroes Robert Quinn en Kim Cameron reiken u een strategisch stappenplan aan waarmee u zelf direct aan de slag kunt.
De derde herziene editie van dit standaardwerk is niet alleen aangevuld met nieuwe voorbeelden, maar gaat ook in op de implicaties van nieuwe, nationale profielen.
Tot slot – exclusief voor hun lezers – stellen de auteurs werkmateriaal online beschikbaar.
Meer weten over Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur?

Marketing 3.0

Bestellen?Klik op de afbeelding.

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setlawan
In Marketing 1.0 stond het product centraal. Marketing 2.0 draaide om de klant. Nu is het tijd voor de volgende stap. In ‘Marketing 3.0’ neemt marketinggoeroe Philip Kotler u mee naar het volgende niveau van marketing waar klanten meer zijn dan alleen consumenten. Klanten kiezen bedrijven en producten tegenwoordig op basis van diepere behoeften, zoals de mogelijkheid om mee te doen, creatief te zijn, deel uit te maken van een gemeenschap. En uit idealisme. De traditionele marketingmodellen en – principes sluiten hier niet meer op aan. ‘Marketing 3.0’ laat zien hoe u klanten én medewerkers – die bewuster, actiever en invloedrijker zijn dan ooit – als integraal onderdeel van uw marketing- en businessstrategie benadert en proactief kunt inzetten. U leert uw marketingstrategieën te vertalen naar de belangrijkste normen en waarden van uw doelgroep om zo een onoverbrugbaar concurrentievoordeel te realiseren. Dit langverwachte boek onthult de toekomst van marketing en laat zien – waarom opvallend veel marketeers blijven hangen in het verleden; – welke vooruitstrevende bedrijven Marketing 3.0 al in de praktijk brengen; – hoe u uw missie, visie en waarden kunt delen met uw belangrijkste belanghebbenden: klanten, werknemers, distributeurs, handelaren en leveranciers. Marketing 3.0 bestaat uit drie delen. Deel 1 gaat in op trends. Deel II handelt over strategie. Deel III staat in het teken van toepassing. Kernboodschap in het boek is dat een organisatie winst behaalt door superieure waarde te creëren voor klanten en partners. Marketing 3.0 – Maak van de wereld een betere plek.
Meer weten over Marketing 3.0?

Hartelijk gefaciliteerd! Succesvol veranderen met de workshopaanpak
Praktijkboek voor het ontwerpen en faciliteren van workshops in organisaties

Faciliteren

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Annet Noordik, Jeroen Blijsie
Vraagstukken effectief met groepen aanpakken. Een gedragen resultaat, besluit of plan. Kruisbestuiving van kennis en creativiteit. Van medewerkers of klanten. Beter samenwerken. Het oplossen van complexe, multidisciplinaire vraagstukken in organisaties vraagt om de inzet en de betrokkenheid van de mensen uit die organisatie. Want hun steun, kennis en ervaring is de allergrootste succesfactor. De workshopaanpak heeft zich in de praktijk bewezen om dit te bereiken. Maar hoe pakt u het aan?
‘Hartelijk gefaciliteerd!’ geeft antwoorden op vragen waar menig adviseur, projectleider, trainer, teamleider, manager en de beginnende of gevorderde facilitator mee worstelt: – Mensen betrekken door middel van een workshop, hoe doe ik dat? – Wat moet ik doen om mijn workshop goed voor te bereiden? – Wat zijn de belangrijkste do’s, don’ts, tips en valkuilen? – Zelf faciliteren of uitbesteden? – Hoe stel ik mij als facilitator op ten opzichte van mijn opdrachtgever? – Hoe komt ik van een vraagstuk naar een doordracht draaiboek? – Hoe ga ik om met lastige deelnemers?
Annet Noordik en Jeroen Blijsie hebben het organiseren en faciliteren van workshops toegankelijk en werkbaar gemaakt. Zij gaan in de zes hoofdstukken in op de kracht van de workshop, werkvormen, de competenties van de facilitator, groepsdynamica en beschrijven drie uitgebreide praktijkvoorbeelden. In hun workshopaanpak onderscheiden zij vijf stappen: verkennen, voorbereiden, faciliteren, vastleggen van de resultaten en vervol organiseren (VVFVV). Voor iedere stap beschrijven zij de essentie, geven tips en benoemen de valkuilen. De bijgesloten checklist vat deze vijf stappen compact samen. De dvd biedt 100 minuten inspirerende gesprekken met de auteurs en de opdrachtgevers, demonstraties van werkvormen en wetenswaardigheden. Via de website heeft de lezer toegang tot handige sjablonen, voorbeelden van gehouden workshops en andere informatie.
Meer weten over Hartelijk gefaciliteerd?

Next Business Model: samenwerken aan verrassende oplossingen voor uw organisatie!