Blue Ocean Strategy

De blauwe oceaan
Creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten
W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Blauw oceaan

Bestellen?
Klik op de afbeelding.

Bedrijven hebben altijd groei gezocht in concurrentievoordeel, meer marktaandeel en/of differentiatie. In de toekomst zullen volgens Chan Kim en Renée Mauborgne deze en andere aspecten van concurrentiestrategie geen winstgroei meer opleveren.

‘De blauwe oceaan’ is de neerslag van hun ideeën over concurrentie en de toekomst van het bedrijfsleven. De auteurs beargumenteren dat concurrentiestrijd alleen nog maar leidt tot een bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien vechten voor de creatie of ontdekking van nieuwe, onontgonnen marktgebieden: blauwe oceanen. Deze vorm van waarde-innovatie kan een voorsprong van meer dan tien jaar op de concurrentie inhouden. De tot de verbeelding sprekende, uitgewerkte voorbeelden in dit boek zijn onder meer Cirque du Soleil en JCDecaux. ‘De blauwe oceaan’ is gebaseerd op analyse van 150 grote en kleine bedrijven die een dergelijke strategische waarde-innovatie realiseerden. Kim en Maubrogen hebben deze analyse omgezet in een degelijk, bondig betoog met concrete aanbevelingen om blauwe oceanen te ontdekken of te ontwikkelen.

Inhoudsopgave

Deel 1: Blauwe oceanen als strategie
1. Blauwe oceanen creëren.
2. Analyse-instrumenten en kaders

Deel 2: Een strategie van blauwe oceanen formuleren
3. Marktgrenzen opnieuw afbakenen
4. Kijken naar het brede perspectief, niet naar de cijfers
5. Verder reiken dan de bestaande vraag
6. De strategie in de juiste volgorde opbouwen

Deel 3: De blauwe-oceaanstrategie uitvoeren
7. Grote organisatiehindernissen overwinnen
8. De uitvoering inbouwen in de strategie
9. Tot besluit: duurzaamheid en vernieuwing van de blauwe-oceaanstrategie

Bijlagen
A. Hoe blauwe oceanen in het verleden zijn gecreëerd
B. Waarde-innovatie: een reconstructionistische perspectief op strategie
C. De marktdynamiek van waarde-innovatie

Noten
Literatuur
Woord van dank
Over de auteurs
Register